Tema APC 2017


Tema APC 2017 | In sha Allah tahun ni masuk tahun ke-3 terlibat gan APC Briged. Dengar kata Apc kali ni bakal diadakan bulan April ni huhuhu. Sama cam tahun lepas juga selagi tak ada kata putus bla tarikhnya tu selagi itulah bajunya tak siap hehe.. jangan kata nak siap, kainnya pun tak cari lagi. Tak sempat nak usha-usha atas Pasar Siti Khadijah atau Bazar Tok Guru lagi.

Cam tahun lepas juga, temanya tetap batik Cuma warnanya nak pupple. Dark Pupple camtu la katanya. Tapi warna tu camne sebenarnya ya? Sesuai tak gan ciktie ni.. bukan apa bagi ciktie batik ni tak semua warnanya sesuai gan kita. Kekadang warna yang kita suka tu pun nampak cam kusam je. Cam tiada serinya.

Kenapa batik?? Kalau coraknya aje ala-ala batik tak boleh ke? Hahaha..ciktie pun pernah tanya soalan tu. Yalah nak dapatkan sepasang kain tu bukannya murah. Koman-koman yang paling murah pun dalam Rm2++ kan. Itupun kalau pandai tawar-menawar. Kalau tak maunya dekat Rm3++ juga ongkosnya melayang. Itu belum kira yang ada belian lagi.

Oklah kenapa pilih batik kan?? Sebab Kelantan kan terkenal gan batik ! Jadi ianya tak lain dan tak bukan nak kekalkan budaya Kelantan yang kaya dengan hasil seni warganya. Hasil tangannya tau bukan yang jenis blok-blok tu. Lagipun setiap batik yang dihasilkan tu unit sangat. Ada tarikan dan corak tersendiri. Pendek kata corak yang dihasilkan berlainan dan tak sama. Jadi memang patut la ianya mahal kan. Nak buat bukan senang ! Nak kena kreatiflah..kalau tak kreatif camne nak lukis..nak warna dekat kain tu kan. Kalau suh ciktie hehe tak taulah siap atau tak tuu

Lagi 1 kenapa batik ni jadi pilihan adalah kerana pemilihan tarikh APC itu sendiri. Kebanyakkannya jatuh pada hari K.H.A.M.I.S !! Rasanya semua dah tau kot kenapa batik gan hari khamis ni tak boleh dipisahkan..


No comments:

Post a Comment

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.