Kari Ayam Terbaik

Wah secukup rasa...
cukup masam..
cukup garam..cukup pedas...cukup pekat
pendek kata ianya cukup sempurna
inilah penangan kari ayamku

Menunya simple je..
dari dulu sampai sekarang memang suka sangat makan kari
tak kisah lah kari apa
roti jala cicah kari, kari daging, 
maggi kari pun layan juga tapi yang paling best adalah kari ayam
nak-nak ada kentang lak tu
nyum..nyum..
boleh sampai menjilat jari lololo


Caranya pun tak susah sangat. Cam orang lain punya juga
yang penting bagiku, janji cukup bahan-bahannya pastu masak lah hik..hik..
Biasanya masak pun sikit je.
cukup-cukup untuk isi perut kecilku ni.
Kalau masak lebih jenuh lak nak makan..

dari dalam periuk

Bahan wajib ada tuk kariku :-

Ayam bahan utama
Bawang merah dan putih
Halia sikit semua masakan mesti nak masuk
Bunga lawang, Kulit kayu manis dan buah pelaga
minyak untuk menumis
lada mesin atau apa-apa lada yang dikisar
serbuk kari
santan 
air sedikit
asam
garam

Caranya pula :-

  • Tumis bawang dan halia sehingga garing, masukkan bunga lawang, kulit kayu dan buah pelaga
  • masukkan lada mesin pastikan lada itu masak sepenuhnya
  • masukkan serbuk kari dan kacau
  • masukkan santan, air dan ayam
  • tunggu sehingga mendidih
  • masukkan asam, garam dan perasa secukupnya
 
 
 


4 comments:

  1. suka gak kari ayam ni..cicah roti pun bley...

    ReplyDelete
  2. Kak aishah memang suka kari pun. dah tahu dah.. hihih

    ReplyDelete

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.