Tanda Awal Sakit


Tahukah kita bahawa tanda awal sakit di badan merupakan satu keajaiban yang memberi beberapa maksud tertentu supaya kita lebih memahaminya. Kebanyakan orang diantara kita gagal a.k.a salah faham dalam memahami perkara ini

Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan biasanya berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. Jom baca untuk menilai sejauh mana tahap kesihatan diri kita kerana informasi ini cukup bagus sebagai bahan rujukkan. Apa-apa pun, kalau ada masalah dengan tubuh badan cepat-cepat lah pergi ke klinik atau hospital walaupun sakit itu hanya datang sekejap saja kerana mungkin dengan datang sekejap adalah untuk memberi clue/hint yang kita ni sebenarnya sakit. Betul tak??



MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).
  • Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
  • Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
  • Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
  • Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
  • Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).
  • Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
  • Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
  • Bersin
           i. Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
           ii.Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

BATUK
  • Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
  • Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
  • Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

KERONGKONG
  • Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
  • Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.


BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
  • Bibir pucat
      i.  Sistem penghadaman yang lemah.

     ii.   Perut mengandungi angin.
     
     iii.  Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang
         sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan
         fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
          iv. Bibir kering dan pecah - Perut mengandungi banyak bahan toksin.


MULUT DAN LIDAH (Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah)

  • Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
  • Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
  • Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.


TELINGA (Berkaitan dengan buah pinggang)
  • Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
  • Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.


KULIT Berpeluh :

  • Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
  • Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.


RUAM DAN BISUL 
Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.


KULIT GATAL DENGAN RUAM 
Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.


KULIT PECAH DAN BERAIR 
Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.


RAMBUT GUGUR 
Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.


SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

  •  Sakit Sendi
         i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda
             penyakit pirai (gout).


        ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).

       iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi 
             metabolisme tidak seimbang.

  • KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
  • KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
  • KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
  • SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
  • SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
  • RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
  • GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).


TANDA-TANDA DALAMAN

  • KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
  • PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
          i) Bahagian atas. Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.

        ii) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi/ tekanan darah.

  • SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
  • BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
  • RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.


MULUT/KERONGKONG/LIDAH

  • LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
  • MUNTAH DARAH
           i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan

         ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit
             ulser.




LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK - Tanda sakit jantung.


KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT - Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman



KENCING

  • KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran yang

  • AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.

  • AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.

  • AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.

  • AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.



BUANG AIR BESAR

  • CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.

  • SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
  • NAJIS BERDARAH 
          i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus. 
          ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.

  • NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.


BADAN

  • RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
          i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.

          ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.

       iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ- 
             organ badan.

          iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.

  • BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
  • BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
  • BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

RASA TAKUT MENGEJUT - Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.


CEPAT NAIK DARAH/MARAH -
Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.



RASA BIMBANG DAN TAKUT - Sistem paru-paru yang lemah.



RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB-

  • Sistem jantung yang lemah.

  • Sistem saraf otak yang lemah.

  • Masalah pengaliran darah.


SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL - Sistem penghadaman yang lemah.




Disediakan oleh:
Pn. Rusnani Omar
Penolong Pendaftar
Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan
Universiti Malaysia Perlis.

9 comments:

  1. nice sharing..
    pasni bole la tahu apa punca sakitnya.hehehe~~

    ReplyDelete
  2. info yang sangat berguna. btw kalau nak buang toksik dalam badan macam mana ye?

    ReplyDelete
  3. sy pernah alamibmasalah batuvkarang dari umur sy 20 thn peringkat awl sy hanya alami sympton kencing berdarah,cepat penat.kencing tak lawas,sakit pinggang dan sakit yg teramat sgt di bahagian peranakan.sehinggalah dr mengesahkan buah pinggang sy bengkak kerana batu karang berada di sekeliking buah oinggang sy.dr mencadangkan sy membuat rawatan laser tetapi alhamdulillah sy di pertemukan dengan arabic gum yg di kirim oleh sepupu sy yg sdg berkhidmat sbg dr di sudan.akhirnya sy bebas dr batu karang.sesiapa yg alami masalah batu karang yg ingin memcuba arabic gum boleh hubungi sy 0195491600

    ReplyDelete
  4. Salam, saya jual Gum Arabic dari Sudan. 100% asli dalam bentuk powder http://gumarab.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Askum..jgn beli arabic gum pada Anak bukit..sy dah kena kencing dah..rugi.

    ReplyDelete
  6. Betul, Anak bukit beli gum arabic dengan saya tak bayar sampai sekarang, minta pos dulu sebab mak masuk hospital...akhirnya RM350 dia tak bayar-bayar. Masih ada manusia berani makan wang haram..,

    ReplyDelete
  7. Ye,betul2..Jgn beli dgn Anak Bukit. Sy beli gum arabic nge die satu peket rm150..last2 sy dpt tau harge asal rm35....

    ReplyDelete
  8. Pastu anak bukit,boleh pulak lambat pos. Kate dh pos,tp xpos lg...punya aku tertgu2 kat umh..pstu bagi alasan pjbt pos cuti 3hari la,banjir la..org dh la tgh sakit,, mu plop buat gini..

    ReplyDelete
  9. Saya merupakan pengimport gum arab dari Sudan ke Malaysia melalui pelabuhan port klang

    Boleh wasapp ke 0194951082 untuk order secara borong/runcit

    atau boleh ke website kami di www.getaharab.com

    atau boleh direct ke kedai kami di pasir puteh, kelantan.

    Semoga bermanfaat :)

    ReplyDelete

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.