Khasiat Ubi Kayu


Selamat hari raya semua !! Pagi tadi bahagian tempat kita kerja adakan jamuan raya peringkat Bahagian. Hurm.. kalau di ikutkan menunya ok la, not bad. Dengar2 ada soto, nasi lemak sambal sotong, ubi rebus, roti bakar. Alhamdulillah, syukur. Sekali imbas cam sarapan pagi je tapi yang penting dapat juga kita sama-sama merasai nikmat makanan tu kan. Korang semua pun mesti dah lama tak makan ubi rebus kan?? hehe..mane nak cari ubi tengah2 kota sekarang ni kalau kampung2 mayb tak kisah kot.

Nyum..nyum.. sedapnya !!

Kalau korang nak tau, ubi rebus bukan sahaja menyumbang angin ke dalam badan kita tetapi ianya sebenarnya merupakan salah satu sumber karbohidarat ketiga terbesar di dunia. Ianya menjadi hidangan kepada lebih 500 juta penduduk dunia secara keseluruhan. Juga mempunyai kandungan mineral seperti kalsium, serat diet, besi, manganese, fosforus, potasium, vitamin B6 dan vitamin C yang berfungsi untuk megurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser usus dan juga membantu mengawal diabetis (kalau dari serat diet)

Nampak je camtu kan tapi kalau  ianya lebih enak dimakan bersama ikan masin. Wowww..nikmatnya nak2 kalau cuaca hujan bersama kopi O nyum..nyum.. Enak sekali bah! Terus ingat kampung hehe...



2 comments:

  1. kalau leeza teringin makan ni, pasti leeza pergi kat restoran neili's area sentul, dato senu.
    like like.

    ReplyDelete
  2. yae?? Wahhh..bestny

    ReplyDelete

.Assalamualaikum.
.Sila Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
SATU pun jadi lah ! hehe.