aaisss..pa cert? sihat? dh makan? dh masuk waktu lunch dh. hai xkan sibuk lagi kot hehe..tapi mayb da kerja yang belOm settle kan? Dah hujung2 tahun camnie msti angin gan Sistem Hrmis kan hehe.. Tapi apa pun alhmdlh. Sykur pada-Nya kerana masih lagi memberi kiter kesempatan tuk merasai nikmatya. Angin satu badan sistem slow pun ia still jalan gakz. alhmdlh, sib baik pc ak xbuat hal. Settle gakz la benda alah nie slow-slow pun. Yang penting kena sabar hik..hik..

Semalam tanggal 29hb. B'day my mother. Selamat Ulang Tahun Ma. Semoga di beri kesihatan yang baik, rezki yang di melimpah dan berkati serta hidup sentiasa gembira.

Xsabar tggu nak balik hehe.. Cam bezt je rasa nak balik kg kali ni. Semua  orang dah berkumpul just ak je belum otw lagi. My sist dh sampai semalam. Insyallah, malam karang kter dapatlah berkumpul smua skali. Masa yang dah lama ak tggu  ^_^



Tinggal lagi esok kter semua kan melangkah ke tahun baru. tapi hakikat sebenarnya kter semua dh sebulan lebih melangkah ke  tahun baru. Tapi apapun Selamat Menyambut Tahun Baru. Tanamkan keazaman yang kukuh semoga tahun depan (2 hari lagi je) impian kter itu dapat kter kapai..insyallah, amin.

Azam?? aha la kan. Tapi nie bukan Norazam yae. Xkan tuk tahun hadapan kter xda azam kot. Lagikan hari esok kter dah pasang azam..pasang impian. Xkan tuk 365 hari akan datang kter xnak apa2 pun dalam hidup ini. Bagi ak xperlu pasang azam macam-macam. lagipun ak kena carry forward azam tahun nie. xabiz2 carry forward huhu.. Xkisahla janji my family ak epi. tue lagi penting. yang lain belakang kira hehe..

hey..hey..jom balik kg! 


Hurm..dah lama aku nak dapatkan jawapan bagi persoalan ini. Dulu aku pernah dengar kawan aku bagitaw menonton wayang nie HARAM tapi entahlah..mayb hujah yang die keutarakan tue lebih menjerumuskan kepada benda-benda yang tidak elok. Aku pun bukannya pandai sangat pun bab hukum-hukum nie. Tapi kalau orang kata tak boleh mesti nak sangat taw sebabnya. Kalau nak ikutkan tak boleh mesti pergi stadium tengok bola tue pun xboleh hehe.. sebelum aku melaluk lebih-lebih jom baca penjelasan yang aku dapat dari blog seorang ustaz ini..



Adapun hukum menonton wayang atau menonton televisyen itu pada asalnya adalah harus/dibolehkan. Namun padanya kemungkinan di sana terdapat perkara-perkara yang menyalahi syariat (seperti pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan, filem yang ditayangkan terdapat unsur-unsur seks dan seumpamanya) menyebabkan ia boleh terjatuh pada bahagian haram (li qoiri) kerana ada unsur-unsur lain padanya.

Oleh itu, jikalau menonton wayang tanpa ada perkara-perkara yang menyalahi syariat Islam maka ia adalah diharuskan. Tetapi jika terdapat perkara-perkara yang menyalahi syariat maka ia tidak dibolehkan.

So, terjawab sudah kepada persoalan yang berligar-ligar di fikiran.. :)

 
Begitu jugalah dengan karaoke. Adakah lagu yang didendangkan itu menyalahi syarak? Adakah berlaku pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan. Adakah dengan karaoke itu akan menyebabkan seseorang itu meninggalkan solat?  Jika jawapan kepada persoalan-persoalan ini semuanya tidak menyalahi syarak, maka tiada masalah untuk berkaraoke..

Walaubagaimanapun, pilihan paling bijak ialah dengan meninggalkan segala perbuatan yang sia-sia atau tidak mendatangkan manfaat. Banyak lagi perkara yang boleh dilakukan dan dapat pula memdatangkan manfaat kepada diri dan orang lain.

Wallahualam.

Ustaz Muhammad Rashidi Bin Haji Wahab

Sumber: http://www.iluvislam.com/

Hukum Menonton Wayang

by on 14:04
Hurm..dah lama aku nak dapatkan jawapan bagi persoalan ini. Dulu aku pernah dengar kawan aku bagitaw menonton wayang nie  HARAM tapi entah...
Cepat betol masa berlalu. Dalam xsedar dah masuk tahun baru AWAL MUHARAM. Hurm.. bergitu cepat dan pastinya bermacam-macam ragam dan tindak tanduk kiter sepanjang tahun nie. Ader yang memeritkan dan ader jugakz yang mengembirakan. Biasa la kan..lumrah kehidupan. Ibarat roda da masanya di atas n ader masanya jgakz di bawah.
Tapi..mane boleh berserah je. Ibarat pokok tanpa buahnya. Xberhasil apa-apa. Tapi kalau nak dapatkan hasilnya xmungkin ianya jatuh melayang. Kaki n tangan yang telah dikurniakan-Nya ini perlulah digerakkan. Walau sebesar mana pun hasilnya, bersyukur lah ianya hasil dari kudrat kiter sendiri kan. Apa pun yang pasti segalanya tetap akan berlalu. Ianya akan tetap dalam lipatan sejarah. Then tahun nie? macamane pla yae perjalannya?
Cuma satu je yang ak masih harapkan semoga tahun ni lebih baik n lebih sempurna dari tahun lepas. Tahun yang baru 2/3 hari berlalu itu. Semoga impianku bertahun-tahun ini berjaya. Di berkati dan di permudahkan oleh-Nya tanpa banyak halangan. Insyallah, amin...



Tahun 2011

by on 17:03
Cepat betol masa berlalu. Dalam xsedar dah masuk tahun baru AWAL MUHARAM. Hurm.. bergitu cepat dan pastinya bermacam-macam ragam dan tindak...